Când e indicat sa facem o psihoterapie individuală ?

Mulți pacienți au trecut pragul Cabinetului nostru de Psihoterapie din 1997, anul înființării sale și până azi. Unii pacienți ne-au uitat, cu alții am rămas prieteni și azi, pe unii, psihoterapia individuală i-a ajutat mai mult, pe alții, mai puțin. Vorba lui Anton Pann: dintr-o ridiche poți face patru feluri de mâncare: rasă și nerasă, cute și felii. La fel și noi. Am avut și bucurii, dar și eșecuri, pentru că acolo unde există boală, există și vindecare, dar și renunțare.  Poate termenul de “clinică de psihoterapie” este prea pompos și ar trebui înlocuit cu unul mai simplu, precum “cabinete  de psihoterapie” sau chiar “locul unde am învățat să mă iubesc, înainte de a-mi corecta toate defectele”. Din această dragoste, a rezultat o gradină a autocunoașterii.

Dacă aveți “puțintică răbdare”, vă rog să citiți un ghid al simptomelor care sugerează când trebuie sa faci o psihoterapie individuală:

•  Simptome de  atac de panică: frică de moarte sau teamă de a înebuni, amețeală, extrasistole, puls crescut, senzație de amețeală, slăbiciune etc
  • Simptomele oboselii cronice: dificultăți de concentrare, somn putin cantitativ, oboseală ca un “praf în ochi”, nevoia de consum crescut de cafea/țigări/energizante, pofta de dulciuri, irascibilitate etc.
  • Simptomele incongruenței dintre limbajul nonverbal și cuvinte: microexpresii care exprimă emoții negative ( dezgust, sfidare, minciună etc.), privește fix, ton repezit, zâmbet fals
  •  Simptomele timidității: nu stii să spui “NU”, voce soptita, privire plecată, nu-ți susții punctul de vedere, semnele corporale ale emotivității ( înroșire, tremur, frământatul mâinilor)
  • Simptomele colonului iritabil: dureri inexplicabile medical în burtă, repetate, balonări, diaree și/sau constipație, anxietate si evitarea ieșirii din casă
  •  Simptomele bulimiei: episoade de exces alimentar ( 4-6 porții de alimente într-un timp scurt) urmate sau nu de vomă/post/ exces de laxative/sport
  •  Simptomele depresiei: tristețe, gol în suflet, pesimism, percepție negativă a viitorului, insomnie, inapetență, plâns repetat etc.
  • Simptomele unui cuplu disfunctional: certuri frecvente, jigniri, agresivitate fizică, dificultăți/absența comunicării, intimitate redusă sau absența
  • Simptomele fobiei școlare: frica se declanșează în momentul intrării în curtea școlii sau în drum spre școală, grețuri, dureri de burtă/de cap, plâns etc.
  • Simptomele unui stil relațional deficitar: repetarea situațiilor in care ai fost părasit/înselat/abuzat emoțional sau fizic, un pattern de victimă/ agresor/persecutor etc.

O metodă ușoară ca să te lași de fumat

Fumatul creează o dependență fizică și psihică. Dependența fizică o recunoașteți prin nevoia imperioasă de a fuma imediat după trezire. Plasturii pot fi de ajutor în procesul de lăsare de fumat, dacă ai o dependența fizică de țigări. Dependența psihică stă la baza raței mari de eșec în cazul celor care vor o metodă ușoară ca să te lași de fumat.

Ce înseamnă asta?

• fumezi ca să fii mai sociabil
  • fumezi ca să nu te plictisești
  • fumezi ca să-ți reduci timiditatea
  • fumezi ca să te calmezi când ești nervos
  • fumezi ca să nu te ingrași

Cum te ajută psihoterapia dacă vrei sa le lași de fumat?

•  crește motivația pentru a renunța la fumat
  •  folosește tehnici de relaxare sau hipnoza pentru a genera aversiune față de fumat
  •  iți dezvolta trasăturile psihice deficitare ( stima de sine scăzută, neîncredere, anxietate socială, managementul furiei)

Cine poate beneficia de hipnoză pentru renunțarea la fumat?

Orice persoană poate fi hipnotizată cu condiția să aibă o inteligență cel puțin medie și să dorească acest lucru. Gradul de intrare în transa hipnotică ( hipnotizabilitatea) diferă și este înnăscut.

Cele mai indicate persoane sunt cele cu hipnotizabilitate medie sau mare. Pentru cei cu hipnotizabilitate redusă se pot folosi tehnici de relaxare sau tehnici cognitiv-comportamentale.

Psihoterapia in cura de slăbire

Persoanele care au probleme cu kilogramele în plus au nevoie în mod cert de psihoterapie. De ce nu este suficientă doar dieta ?

Argumentele sunt urmatoarele:

•  risc mare de abandonare a dietei
  • efectul de yo-yo ( reângrășarea după terminarea dietei)
  • de multe ori, obezitatea ascunde o stimă de sine scăzuta, depresie, anxietate

Care sunt avantajele psihoterapiei în obezitate?

• se folosesc tehnici de relaxare/hipnoză pentru reducerea apetitului, creșterea motivației pentru slăbit
  • se face o psihoterapie de profunzime care impiedică recidivele prin lucrul asupra traumelor ascunse